Petnaestak učenika niških gimnazija imali su prilike da na početku ove školske godine pohađaju jedan zanimljiv seminar ” Znati znači deliti “. Kako govore naučnici? Zašto ih retko ko razume? Ima li načina da svoja istraživanja učine zanimljivim široj javnosti? Šta je to naučno-popularan način prezentacije?
Naučnici su ljudi koji vode računa o činjenicama, pišu naučne radove za ozbiljne časopise i koriste poseban skup reči poznat stručnjacima kao što su i oni. Međutim, rezultati naučnih istraživanja potrebni su svakome od nas. Na neki način, odgovornost je svakog naučnika da svoj rad podeli sa javnošću, a to zahteva sasvim drugačiji pristup komunikaciji.
“Znate li sve one Power Point prezentacije sa gomilom teksta koji ne možete da razumete? Već smo zašli u 21. vek, postoji toliko besplatnih onlajn i oflajn alata – mora da možemo bolje od toga!”, Milan Petrović, predavač na seminaru.
Dominantni izvor informacija je internet, a to je uslovilo da se informacije više nego ikada „upijaju“ vizualno. Osim profesionalnih alata za obradu slike i montažu video materijala, tu je i veliki broj onlajn alata koji su besplatni i dostupni svima. Napraviti infografiku, tajmlajn ili grafikon bilo koje vrste lakše je nego ikada, a slike se mogu obrađivati i na sajtovima koji se za to specijalizuju.
Onlajn učenje je novo učenje – deliti znanje
Onlajn servisi kao što su Canva, Timetoast, Myhistro, Venngage i Vizualize sasvim su besplatni i mogu u velikoj meri poboljšati svaku prezentaciju.
Za Alberta Ajnštajna se često vezuje misao da ono što ne možeš elegantno objasniti, zapravo ni sam ne razumeš. Ponekad se naučnici i sami pomalo prve važni, ali često nije lako odstupiti od naučnog diskursa kada govorite o temi kojoj ste posvetili toliko pažnje.
Upravo zbog toga je važno makar načiniti pokušaj da se kompleksan koncept predstavi plastično, bez teško razumljivih izraza i što je više moguće vizualno. Svedoci smo popularnosti TED i TEDx govora koji u samo nekoliko minuta mogu da prenesu veliki broj činjenica. Neki od tih govora su animirani i beleže veliki broj pregleda. Svedoci smo da za sve veći broj takvih video materijala postoje dobri prevodi, a sve češće se koriste i na redovnim časovima u školi.
“Naučili smo mnogo u veoma kratkom periodu i čuli smo mnogo praktičnih stvari. Sve vreme se pitam zašto nam predavanja u školi nisu tako zanimljiva i šarena kao prezentacije koje smo ovde videli i pokušali da sami napravimo. Volela bih da je bilo više vremena da isprobamo sve što smo naučili u praksi, ali sam sigurna da će za to biti prilike i u školi i kasnije na fakultetu”, jedna od polaznica seminara
Seminar „Znati znači Deliti“ ove godine podržao je Centar za promociju nauke (CPN), a izveden je u Regionalnom centru u Nišu. Posle povoljnih utisaka polaznika, organizacija „Nauči me“ planira da dalje razvije i proširi ovaj seminar i ponudi ga ponovo već početkom 2017. godine.