Kako postati dobar nastavnik? Da li za to treba da budemo posebno kvalifikovani, da li smo za to rođeni, u stvari šta nam pokazuje da smo dobar nastavnik? Pitali smo Bojanu Rakonjac, nastavnicu Srpske dopunske škole u Frankfurtu, u Nemačkoj, šta ona misli o ovome i šta bi ona preporučila novim nastavnicima koji tek ulaze u učionicu, a nisu sigurni odakle da počnu.
- Ništa se ne dešava preko noći. Svog prvog radnog dana zamolila sam stariju koleginicu (bila je tada pred penzijom) da prisustvujem njenim časovima. Oduševila me je lakoća sa kojom je ona vodila čas i činilo mi se da ja to nikada neću moći. Tada sam naučila najbitniju lekciju – značaj iskustva. Neće, možda, prvi čas biti sjajan i proteći onako kako smo zamislil, ali ukoliko to stvarno želimo, svaki naredni može biti bolji. Za sve je potrebno vreme.
- Upoznaj svoje đake. Koliko je važno znati ono što predaješ, podjednako je važno i poznavati one kojima predaješ. Često ćeš istoj nastavnoj jedinici morati da priđeš različito u dva različita odeljenja.
- Dobra priprema je dobar čas. Šta podrazumeva dobra priprema? Između ostalog, podrazumeva da treba osmisliti motivaciju, pronaći što više potencijala određene nastavne jedinice, pažljivo planirati aktivnosti za svaki deo časa. I da, desiće se da na času dobiješ novu ideju. Da, pitanja i komentari učenika mogu i tebi otvoriti nove uvide i čas će teći drugačije. Ne, ne znači da zbog toga ne treba planirati.
- Stalno učenje. Kada to kažem, ne mislim da uvek moraš plaćati seminare i različite edukacije. Izvori ideja su svuda. Instagram, Jutjub, blogovi i sajtovi kolega… Kad su u pitanju domaći profili edukatora, želela bih da preporučim našu sjajnu Anđelku Petrović (@just.srpski), Jecu Bratić (@jeca.bratic), za koju ne znam da li je potrebna preporuka jer je svi znaju, Ninu Govedar (@knjizevna_ucionica) i Tanju Perić Lazović (@tanja.peric.lazovic) koja na svom instagram profilu daje savete za uspešnije i zabavnije časove stranih jezik. Takođe, preporučila bih kolegama da zavire malo i šta rade kolege u inostranstvu. Lično sam sasvim slučajno naletela na profil jedne predškolske ustanove iz Turske i tu pronašla inspiraciju – njhove ideje za razvoj koordinacije inspirisale su me da osmislim igre za početno čitanje.
Kao što je Bojana rekla, ništa se ne dešava preko noći – iskustvo se stiče vremenom, ali ono što treba da pokreće nastavnika je želja da i sam nauči kako.