fbpx

Kako srednjoškolci mogu otkriti Evropu?

Pored znanja koje dobijamo u školi, veoma je značajno za mlade danas da uče i „van školske klupe“ i kroz volontiranja, radionice i razmene stiču nova znanja i iskustva, širi vidike i mrežu kontakata i razvijaju veštine neophodne za uspeh u 21. veku, zaljučak je vebinara “Otkij Evropu – razmene i prilike za mlade” posvećenom boljoj informisanosti mladih o mogućnostima koje Evropska unija nudi i publikaciji Evropski dnevnik koja im u tome može pomoći.

Jovana Ilić, omladinska aktivistkinja i influenserka se aktivirala još u prvom razredu srednje škole i kroz vannastavne aktivnosti uspela da izađe iz svoje zone komfora i stekne veštine koje joj i dan-danas znače, kako u ličnom, tako i u profesionalnom razvoju. 

“Sa neformalnim obrazovanjem sam se prvi put susrela u prvoj godini srednje škole, koje mi je dalo mnogobrojne veštine koje nikad ne bih mogla da savladam tokom formalnog obrazovanja, kako u školi, tako i na fakultetu. Javni nastup koji naravno i dalje usavršavam, umem bolje da se organizujem, liderske sposobnosti i razvijanje empatije kao jedna od veština na koju sam najviše ponosna kao jedan od lidera današnjice mladih”, podelila je Jovana. 

O značaju neformalnog obrazovanja za mlade iz ličnog iskustva podelio je takođe i Kristian Tomić, dugogodišnji aktivista i volonter, učesnik ali i organizator velikog broja Erasmus + razmena. Naglasio je da su vannastavne aktivnosti korisne za mlade kako bismo izašli iz svoje zone komfora i pomerili sopstvene granice kroz nova i nezaboravna iskustva. 

“Ne treba se plašiti kretanja u ceo taj proces. Ništa nije strašno, ni put, a ni sama razmena. Upozna se veliki broj ljudi i svi živite kao jedan organizam i mehanizam tih desetak dana. Takođe je širok spektar razmena tako da mnogo toga možete da naučite, ne samo od facilitatora samih razmena već i od drgih ljudi koji dolaze iz različitih sektora, nacija i kultura. Jedno od najboljih iskustava mi je bila razmena “Love is kind” u Bugarskoj, gde je nas 25 učilo o prevenciji nasilja kroz umetnost”, rekao je Kristian. 

Pored različitih veština i znanja koja stičemo, neformalno obrazovanja predstavlja i priliku da na drugačiji način pristupimo razmišljanju o temama važnim za nas kao pojedince, ali i društvo u celini.  Jedno takvo iskustvo podelio je i Darko Pavlović, član izviđačkog pokreta u Srbiji i učesnik međunarodnog projekta “Scouts United” podržanog u okviru programa RYCO. Projekat je održan u Ohridu i omogućio je mladim izviđačima sa Balkana da saznaju više o interkulturalnom dijalogu, inkluziji, komunikacionim veštinama i rešavanju konflikata.

“Pre nego da odem, imao sam i ja dosta predrasuda. Iako nisam poznavao konkretno neku osobu, imao bih pretpostavke o njoj. Takva mi je bila okolina u neku ruku. Nakon tih radionica, shvatio sam koliko predrasude kvare društvo i utiču na pojedince. Mnogo je korisno imati ovakve prilike jer mi je eto razmena o inkluziji i interkulturalnosti u Ohridu pomogla da probijem barijere koje sam imao. Čak i ako sam imao predrasuudu o nekom narodu, kasnije sam ih upoznao na drugoj razmeni u Bugarskoj i jedva čekao da dublje uđem u razgovor sa njima, upoznam njihov život i njihovu zemlju”, rekao je Darko.  

Osim o ličnim iskustvima govornika, mladi koji su ispratili događaj na Jutjub i Fejsbuk kanalima EU u Srbiji su mogli da saznaju više i o Evropskom dnevniku, publikaciji koju Delegacija Evropske unije u Srbiji izdaje ove godine po dvanaesti put u saradnji sa Ministarstvom prosvete nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstvom za evropske integracije i koji predstavlja jedinstveni vodič za mlade o Evropskoj uniji, njenim vrednostima i mogućnostima koje ona pruža. 

Kroz dnavaest poglavlja, srednjoškolci mogu saznati više o Evropskoj uniji, njenim institucijama, članicama, vrednostima i drugim relevantnim temama, kao i o nagradnom konkursu “Evropa i ja” koji im pruža priliku da se sa tom istom Evropskom unijom upoznaju iz prve ruke i iskuse, bar na kratko, svakodnevni život u EU. 

O značaju Evropskog dnevnika u pokretanju važnih društvenih tema tokom vebinara je podelila Jovana Tešić koja je kao srednjoškolka učestvovala prvo u Evropskoj školi debate u organizaciji EU info mreže, a zatim sa svojim video radom u trećem razredu srednje škole pobedila na konkursu “Evropa i ja” u organizaciji Delegacije Evropske unije, što ju je na kraju i motivisalo da nastavi da se bavi kreativnim stvarima i upiše scenski dizajn na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu.

“Mi smo se bavile multikulturalnosti i multinacionalnosti Novog Sada, u tematici tolerancije kao vrednosti Evropske unije, ali i celog sveta. Temu smo sprovele kroz video priču o tri religije koje postoje u Novom Sadu i žive zajedno već vekovima unazad – pravoslavno hrišćanstvo, katoličko hrišćanstvo i judaizam, preko tri religijska objekta – pravoslavna crkva, katolička crkva i sinagoga”, rekla je Jovana Tešić. 

“Shvatila sam koliko je bitan ceo taj proces, ovo mi je bio prvi put da sam ja zajedno sa svojim timom ovako nešto organizovala i sprovela. Bile smo jako iznenađene i srećne kada smo videle da smo izabrane kao jedan od pobedničkih timova. Putovanje je bilo 5-6 dana sveukupno, obišli smo toliko različitih institucija koja nisu samo turističke i kroz druženje sa ostalim timovima koji su se takmičili iz cele Srbije videle kako mladi razmišljaju na različite teme kroz skroz neke različite načine, što Evropski dnevnik i konkurs upravo omogućavaju”. 

Ovo su samo neki od razloga zašto je neformalno obrazovanje važno za sve srednjoškolce, kao i publikacija Evropski dnevnik sa kojom se do sada susrelo preko 600.000 srednjoškolaca u poslednjih 10 godina.

Srednjoškolci koji žele da dobiju štampano izdanje ovogodišnjeg Dnevnika, mogu ga potražiti u školama, početkom decembra, a mogu svoj besplatni primerak zatražiti i preko email adrese evropskidnevnik@euinfo.rs. Online izdanje dostupno je na ovom linku.

Ove godine učenike prvog, drugog i trećeg razreda, očekuje nagradni konkurs „Evropa i ja“, koji kreće 15. novembra. Ovogodišnjim konkursom predviđeno je pet takmičarskih kategorija: fotografija, video, blog, angažovani umetnički rad i multimedija na teme: EU i Srbija, EU u mom svakodnevnom životu, Mitovi o EU, Ljudska prava- moja prava, Životna sredina i klimatske promene su važne.

Izbor najboljih i najkreativnijih biće zajednički poduhvat publike i strućnog žirija. Nakon perioda prijava koji traje do 07. februara 2022, posetioci portala www.evropskidnevnik.rs moći će da glasaju za pobednike ovog takmičenja od 10. februara do 1. marta 2022.

15 najboljih radova će biti nagrađeno putovanjem u jednu zemlju članicu EU u prvoj polovini 2022. godine, kako bi iz prve ruke osetili kako izgleda svakodnevni život u EU*.

*Datum putovanja u okviru nagradnog konkursa je podležan promeni u zavisnosti od situacije epidemije COVID 19 u vreme putovanja. Ukoliko pandemija COVID 19 ne dozvoli da se realizuje putovanje nagrađeni će dobiti vredne vaučere u skladu sa propozicijama konkursa.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Scroll to Top