Nauka i tehnologija napreduju velikom brzinom, a taj progres čini da svet postane lepše mesto za život. Međutim, ovakav nagli tehnološki razvoj kakav trenutno doživljavamo može predstavljati problem za pojedinca koji želi da se probije u svetu biznisa, jer da bi uspeo primoran je da pored biznis trendova isprati i eksponencijalni razvoj tehnologije.
Tempom kojim tehnologija napreduje, pomera se i granica između poslova koje obavljaju ljudi i onih koje obavljaju mašine i algoritmi. Ovakve transformacije zahtevaju dobar menadžment u pogledu raspoređivanja radnika na nove pozicije i njihovu prekvalifikaciju za iste. U suprotnom, postoji rizik od gubitka iskusnih radnika i pojave nejednakosti. Zbog toga je sada pravo vreme za oblikovanje budućnosti biznisa.
Prema podacima izveštaja Svetskog ekonomskog foruma, evo šta je potrebno da znate kako bi spremno dočekali 2022. godinu:
1. Automatizacija, robotizacija i digitalizacija razlikuju se po različitim granama industrije
Mnoge svetske kompanije uveliko usvajaju sledeće tehnološke trendove: mobilni internet visoke brzine, veštačku inteligenciju, mogućnost analitike ogromnog broja podataka i tzv. tehnologiju oblaka. Ove komponente trenutno predstavljaju tehnološki kamen temeljac, a postaće deo svih većih kompanija do kraja 2022.
2. Uprkos automatizaciji veće su šanse za zaposlenje u budućnosti
Do 2022. godine, broj zaposlenih na pozicijama novopečenih zanimanja skočiće sa 16% na 27%, dok će broj zaposlenih na pozicijama koja su klasifikovana kao tehnološki zastarela pasti sa 31% na 21%. Izrečeno brojkama, mašine i algoritmi zameniće čoveka na 75 miliona pozicija, dok će paralelno nastati 133 miliona novih pozicija koje će ljudi zauzeti. Nova radna mesta najvećim delom potiču iz IT sfere, a nudiće posao analitičarima podataka, programerima i specijalistima za društvene mreže. Takođe se očekuje porast zaposlenih u korisničkim servisima, u oblasti prodaje i marketinga, obuci zaposlenh, kulturi, administraciji, kao i menadžmentu inovacija.
3. Podela rada između ljudi, mašina i algoritama
Poslodavci očekuju izvesnu podelu rada između ljudi, mašina i algoritama. Danas u proseku ljudi rade 71% od ukupnih poslova, a 29% mašine i algoritmi. Međutim, do 2022. očekuje se značajni pomeraj ove granice, tako da 58% od ukupnih radnika činiće ljudi, a 42% mašine i algoritmi. Bez obzira što će kroz manje od 4 godine mašine i algoritmi popunjavati manji broj pozicija, učinkoviti rad biće mnogo veći, jer mašini i programu nije potreban odmor kao čoveku, pa će moći da obavljaju zadatke konstantno, bez prestanka.
4. Novi zadaci na poslu zahtevaće razvijanje novih veština
Ljudi su kreativni i inovatini, brže uče od mašina, pa će stoga preuzeti novonastale poslove koji će zahtevati ovakve karakteristike, dok će mašine i algoritmi obavljati uglavnom rutinske poslove i one koji zahtevaju težak multitasking. Veštine koje će biti potrebne čoveku uključuju analitičko razmišljanje i aktivno učenje, emocionalnu inteligenciju, liderstvo, rešavanje kompleksnih problema, kao i veštine upravljanja novom tehnologijom.
5. Moraćemo kontinualno da učimo do kraja radnog veka
Proračunato je da će zaposlenima u proseku biti potreban 101 dan za prekvalifikaciju i sticanje veština u narednom periodu, odnosno do 2022. godine. U suprotnom, nedostatak potrebnih novih veština kod radnika i kod poslovođa predstavljaće veliku prepreku za transformacioni menadžment organizacije. U zavisnosti od industrije i lokaliteta, 50-65% kompanija biće primorane da potpišu ugovore na određeno sa frilenserima odgovarajućih veština koje su potrebne za novonastale pozicije u kompaniji. Sumarno, ovo znači da uz dobro planiranje, organizovanje i prekvalifikaciju zaposlenih, kompanija će moći da isprati razvoj tehnologije i prosperira u budućnosti.
Izvor: Svetski ekonomski forum